آموزش پيانو-آموزشگاه موسيقي چكاد

۳۳ بازديد

آموزش پيانو



4 نكته مهم درباره  آموزش پيانو قبل از شروع يادگيري

آموزش پيانو يكي از سخت ترين كارها است .پيانو به عنوان مادر سازها و كامل‌ترين ساز نيز شناخته مي‌شود؛ علت نسبت دادن اين لقب‌ها به اين ساز آن است كه پيانو قادر است محدودهٔ بسيار گسترده‌اي از اصوات را توليد كند در حالي كه ساير سازهاي اصيل موسيقي تنها بخشي از اين محدودهٔ صدا را توليد مي‌كنند. پيانو در شكل فعلي‌اش به طور معمول هفت اكتاو دارد و قادر به توليد فركانس‌هايي از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز مي‌باشد، در حالي كه در مقام مقايسه ساز ويولن تنها قادر به توليد كمتر از چهار اكتاو و بهترين خواننده‌ها تنها قادر به خواندن كمتر از سه اكتاو صدا هستند. 

1-روي معلمي خوب، سرمايه گذاري كنيد

نوازندگان مبتدي زمان زيادي را به تنهايي صرف يادگيري مي‌كنند. اطلاعات آنلاين، ويدئوها و منابع ارزشمندي براي 

آموزش پيانو در يوتيوب در دسترس هستند.

 

يادگيري به تنهايي براي صرفه جويي در هزينه‌ها خوب است ولي شايد به اين ذهنيت برسيد كه «اين كار خيلي هم سخت نيست؟» اين بزرگترين اشتباه است چون سرمايه گذاري روي يك معلم خوب واقعاً برايتان مفيد است. و در آموزشگاه موسيقي چكاد اساتيد برجسته اي هستند.

 

معلم، نواختن شما را مي‌بيند، به شما توصيه كرده و رويكردهاي خوبي را براي حل مشكلات شما ارائه مي‌كند. تماشاي ويدئوي يوتيوب همواره پاسخ خوبي براي پرسش‌ها در مورد انگشت گذاري و تمپوي نواختن نيست.

  • هر كسي متفاوت مي‌نوازد و يك معيار مناسب براي همه وجود ندارد به ويژه اگر بخواهيد در اين زمينه حرفه‌اي شويد.

  • مي دانيم كه معلم خوب به ازاي هر ساعت آموزش در حدود 60 دلار مي‌گيرد پس مي‌توانيد در ابتدا برنامه‌هاي آموزشي خوب را خريداري كرده و بعد معلم بگيريد.

  • هنگاميكه نواختن شما تقويت شد و به طور جدي‌تري نواختيد، نياز به معلم هم برايتان منطقي‌تر جلوه مي‌كند.

 

2-موسيقي را بنوازيد كه از آن لذت مي‌بريد

  • مي دانيد چه تعداد آهنگ براي نواختن با پيانو وجود دارد؟ نمي‌دانم ولي مي دانم كه هيچ روشي براي نواختن تمامي آنها در طول عمر وجود ندارد.

  • پس بايد آهنگي را پيدا كنيد كه از آن لذت مي‌بريد. در اغلب اوقات نوازندگان تازه كار و حرفه‌اي بايد مجموعه آهنگهايي را بنوازند كه از نواختنش لذت نمي‌برند.

  • گاهي اوقات بايد در مسابقه يا آزمون موسيقي شركت كنيد و بايد سايرين را با تكنيك نواختن شگفت انگيزتان تحت تأثير قرار دهيد.

كار كردن روي موسيقي كه از آن لذت نمي‌بريد دشوار است. هنگاميكه نوبت به ارائه مفهومي شاعرانه مي‌رسد و نمي‌توانيد با آن ارتباط برقرار كنيد، نواختن برايتان، بيش از پيش خسته كننده مي‌شود.

از ديدگاه تمريني، چنين باعث افت تمركز و اخلاق كاري مي‌شود. ما نواختن اين قطعات را پيشنهاد نمي‌كنيم. مگر آنكه بايد به عنوان نوازنده‌اي حرفه‌اي در يك كنسرت بنوازيد. به عنوان فردي مبتدي، تركيب خوبي از آهنگ‌ها را بنوازيد.

برخي از متون كلاسيك، پاپ و رونوشت‌ها را برداشته و به صورت مجموعه‌ آهنگي پيشرفته براي اجرا در آوريد. گاهي اوقات از قطعه‌اي متنفر هستيد، پس به قطعه‌اي كه آنرا دوست داريد، روي آوريد. دستهايتان را فعال نگاه داريد و تا حد امكان موسيقي جديد را امتحان كنيد.

3-بيش از حد روي كتابهاي تكنيكي تأكيد نكنيد

به عنوان نوازنده‌اي مبتدي بعيد نيست كه گرفتار كتابهاي آموزش پيانو مي‌شويد. ما به دنبال رسيدن به تكنيك مناسب هستيم و اين كتاب‌ها براي اين منظور مناسب هستند. با اين حال نواختن پيانو فراتر از گام‌ها و تمرينات مهارت انگشتي مي‌رود.

به طور گزينشي از كتابهاي تكنيكي استفاده مي‌كنيم ولي نبايد وقت زيادي را برايشان صرف كنيد. من در هنگاميكه به لحاظ تكنيكي احساس ضعف پيدا مي‌كنم كمي از موزكاوسكي مي‌نوازم و بعد تمرينات پايه‌اي هانون را انجام مي‌دهم.

اگر دستانم قوي باشند، خون به راحتي درونشان جريان پيدا مي‌كند ولي اگر در نواختن تنبلي كنم، عادات بدي در من نهادينه مي‌شوند.

تمرين تكنيك‌هاي موجود در آهنگهاي مدنظرم را تمرين مي‌كنم چون براي تقويت انگشتانم لازم است. پس براي مثال اگر نوت سوم را نتوانم بنوازم، آنرا با نوت مشابهي جابجا خواهم كرد.

اگر بخواهيد مي‌توانيد مجموعه آهنگهاي موجود را به تمرين‌هاي تكنيكي تبديل كنيد. به جاي نواختن عادي موسيقي آنرا به ريتم‌هاي كوتاه تبديل كنيد. براي مثال، ميزاني با 16 نوت داريد، آنرا به گروههاي چهارتايي و بيشتر تقسيم بندي كنيد. همواره مي‌توانيد كوردها را تقسيم بندي كنيد.

4-تا حد امكان اجرا كنيد

چون تازه كار هستيد، فكر نكنيد كه نمي‌توانيد در مقابل ديگران اجرا كنيد. حتي نواختن گام C ماژور هم ارزش نواختن در جمع براي دوستان و همكاران را دارد. موسيقي را بايد با ديگران به اشتراك بگذاريد و فقط براي خودتان نگه نداريد.

از هر فرصتي براي نواختن آنچه آموخته‌ايد، استفاده كنيد. اين كار به شما اعتماد به نفس داده و به شما اطمينان مي‌دهد كه خوب مي‌نوازيد!

 

نحوه اصولي نشستن روي صندلي پيانو و شكل قرار گيري دست‌ها

نحوه تنظيم و نشستن روي صندلي پيانو: اولين مورد در آموزش پيانو تنظيم صندلي است. صندلي بايد دقيقا روبروي پيانو شما قرار گيرد و نبايد به صورت متمايل به چپ يا راست قرار داده شود. پيانيست براي نشستن بايد وسط صندلي را انتخاب كند تا دسترسي مناسبي به آپشن‌‎ها، پدال‌ها و كلاويه‌هاي پيانو خود داشته باشد.

نحوه قرارگيري دست‌ها بر روي پيانو: فرض كنيد يك توپ كوچك در هر دو دست شماست و دست هايتان را به همين حالت روي پيانو قرار دهيد. آرنج و ساعد شما نيز نبايد به بدنتان چسبيده باشد و همواره بايد مقداري فاصله داشته باشد. مچ دست نيز بايد در راستاي انگشتان شما قرار گيرد و موقع نواختن انگشتان نبايد بشكنند زيرا ممكن است در دراز مدت به دست شما آسيب برساند، همچنين يكي ديگر از نكات مهم اين است كه در هنگام نواختن همواره صاف بشينيد.

تئوري موسيقي

الفباي موسيقي: همانطور كه در سال اول ابتدايي اولين چيزي كه به ما آموزش داده شد، الفبا بوده است، حال براي يادگيري موسيقي نيز نياز به يادگيري الفباي موسيقي يا همان نت خواهيم داشت. اسامي الفباي موسيقي به ترتيب دو ( Do )، ر ( re )، مي ( mi )، فا ( fa )، سل ( Sol )، لا ( la ) و سي ( si ) مي‌باشد، همچنين دانستن الفباي موسيقي به صورت برعكس نيز از جمله موارد مهم است.

هنگام نوشتن الفباي فارسي از دفتر يك خط، براي زبان انگليسي از دفتر دو خط و براي الفباي موسيقي از دفتر پنج خط يا دفتر نت استفاده مي‌كنيم. دقت داشته باشيد كه دفتر نت به صورت پنج خط، پنج خط جدا شده و به هر كدام از آن پنج خط ها خطوط حامل گفته مي‌شود. خطوط حامل يعني خط‌هاي حمل كننده نت‌ها، در واقع نت‌هاي موسيقي مي‌توانند روي اين خط‌ها، بينشان يا حتي بالاتر و پايين‌تر از آن خط‌ها نوشته شوند.

كشش‌ها

همان‌طور كه در ويديو آموزش پيانو مي‌بينيد تفاوت كشش هر نت بر اساس مدت زمان و فشار متفاوت خواهد بود. در جلسه اول شما با ۴ نوع از كشش‌ها آشنا خواهيد شد.

اولين كشش، كشش گرد است. هنگام اندازه گيري كشش از واحدي بنام ضرب استفاده مي‌شود، به عنوان مثال براي كشش گرد ۴ ضرب در نظر مي‌گيريم و بعد از تمام شدن ۴ ضرب دست را از روي ساز برداريد. دومين كشش، كشش سفيد است. اين كشش نصف كشش گرد مي‌باشد، يعني داراي دو ضرب است.

كشش بعدي، كشش سياه است كه اين كشش نيز نصف سفيد است يعني تنها داراي يك ضرب مي‌باشد. و چهارمين كشش، چنگ مي‌باشد كه اين كشش نيز دقيقا نصف كشش سياه است ( در ويديو آموزش پيانو همه اين موارد كاملا مشخص مي‌باشند ).

زير و بم بودن صدا :  نت‌هاي زير يا بالا و نت‌هاي بم يا پايين در ويديو آموزشي كاملا مشخص شده‌اند.

كليدها

زماني‌كه مي‌خواهيم نت‌ها را بر روي خطوط حامل بنويسيم، يه يك مبنا نياز خواهيم داشت. در موسيقي به طور كل ۷ كليد وجود دارد كه در پيانو با ۲ كليد سروكار خواهيم داشت، اين دو كليد سل و فا مي‌باشند. به عنوان مثال نت سل در كليد سل روي خط دوم نوشته مي‌شود اما در كليد فا جاي آن نت ممكن است متفاوت باشد.

در جلسات آينده جاي هر نت بر روي هر كدام از اين كليدها را باهم بررسي مي‌كنيم. حال شايد اين سوال به وجود آيد كه چرا در پيانو دو كليد داريم؟ در جواب اين سوال بايد گفت پيانو داراي گستره ي صدايي بالايي بوده و داراي ۸۸ كلاويه است. نوشتن اين ۸۸ نت بر روي يك كليد فرآيند خواندن و يادگيري آن را بسيار سخت مي‌كند بنابراين براي نوشتن اين نت‌ها از كليد دوم هم كمك مي‌گيريم. 

نت‌هايي كه در گستره‌ي صدايي زير يا بالا قرار دارند را در كليد سل نوشته و نت‌هايي كه در گستره ي صدايي بم يا پايين قرار دارند را در كليد فا مي‌نويسيم.






معیارهای انتخاب بهترین آموزشگاه موسیقی چه بوده؟

  • کیفیت اساتید آموزشگاه
  • کیفیت تجهیزات کلاس ها
  • داشتن کلاس های مخصوص سنین مختلف
  • دسترسی و فاصله
  • نسبت قیمت به کیفیت تدریس
  • اعتبار ملی یا بین المللی بهترین آموزشگاه موسیقی تهران

1- آموزشگاه موسیقی الهام

  • آدرس و تماس: تهران، بزرگراه رسالت، آیت شمالی، ضلع شمال شرقی، چهارراه سرسبز، پلاک 765، طبقه 2 تماس 02177198452

این آموزشگاه یکی از بهترین آموزشگاه های موسیقی در شرق تهران (و طبق نظر بسیاری هنرجویان و اساتید، بهترین در تهران) می باشد.متد آموزشی که در آموزشگاه موسیقی الهام مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار حرفه ای است به طوریکه تمامی هنرجویان با توانمندی بسیار بالایی از این آموزشگاه خارج می شوند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.