آموزش پيانو براي كودكان از چه سني مناسب است؟

۴۱ بازديد

بسياري از پدر مادرها تمايل دارند كودكان خردسال خود را راهي كلاس هاي موسيقي كنند،صرفا به دليل اينكه ويدئوهايي در فضاي  اجتماعي ديده اند كه در آن كودكي با مهارتي خارق العاده موسيقي مي نواخته است.اما واقعا سن مناسب براي شروع  كلاس موسيقي كودك  چند سالگي است؟


بسياري از اساتيد و كارشناسان حوزه موسيقي سنين 4 و 5 سالگي را براي شروع كلاس موسيقي مناسب مي دانند،اما بر خلاف اين نظر،بسياري از كارشناسان حوزه آموزش پيانو بر اين باورند كه سنين خيلي پايين به هيچ وجه مناسب  شروع فعاليت موسيقي نيست.آموزشگران موسيقي سن مناسب براي موسيقي را بعد از 9 سالگي و قبل از 20 سالگي مي دانند و مقالات و تحقيقات بسيار جامعي نيز در اين باره نوشته و منتشر كرده اند.

چه سني براي آموزش ساز پيانو مناسب است؟

پيانو جز دسته سازهاي غربي و از پر طرفدارترين ساز ها در جهان مي باشد. در آموزشگاه موسيقي و مراكز آموزشي نيز اين ساز از علاقه و محبوبيت بالايي برخوردار است.

براي آموزش پيانو در مراكز آموزشي معتبر دوره هاي مشخصي وجود دارد كه قبل از ورود به كلاس بايد شرايط سني و يا شرايط پيش نيازي مشخصي داشته باشد كه آموزش مناسب و مفيد واقع گردد. در واقع سن ورود به كلاس شايد خيلي مهم نباشد بلكه شرايط دوره ها و اين كه براي هر سني درست طراحي گردد بيشتر اهميت دارد بنابراين بايد در كلاسي ثبت نام كنيد كه هم مناسب سنتان باشد و هم مناسب روحيات شما .

علاقه به موسيقي و تمايل به يادگيري آلات موسيقي

مهمترين چيز در يادگيري هر نوع موسيقي تمايل داشتن فرزند شما براي يادگيري پيانو است. اگر انگيزه يادگيري در فرزند شما وجود دارد، به او كمك مي كند تا بر همه مشكلاتي كه ممكن است با آن روبرو شوند غلبه كند. اگر انگيزه فقط از شما والدين كودك سرچشمه مي گيرد ، دير يا زود بايد آماده ي مشاجره بين خودتان و فرزندتان باشيد.

با تمام اين تفاسير هنوز هم برخي از خانواده ها اعتقاد دارند كه فرزندشان به شدت به موسيقي علاقه دارد و داراي ضريب آي كيو بسيار بالايي است و مي تواند موسيقي را از سن كم بياموزد.

اما واقعيت اين است كه براي سنين زير7سال ،صرفا كلاسهاي آشنايي با موسيقي به صورت تفريحي مانند  آموزش ارف (بلز،فلوت و...) و سوزوكي و نظاير آن توصيه مي شود،اما ورود به دنياي جدي موسيقي مستلزم داشتن شرايط و توانايي هايي است كه در سنين بالاتر بدست مي آيد.

پيش نيازهاي كلاس آموزش پيانو

مهم ترين پيش نياز ها از جمله 1-فهميدن و درك ريتم در كلاس هاي آموزش موسيقي 2-توانايي و استعداد  شناخت نت ها به تفكيك اسم هاي اصلي يا اسم هاي لاتين 3-شناخت زمان بندي هاي نت ها در موسيقي 4-علاقه به شروع آموزش موسيقي موارد اساسي كه در بالا ذكر شد در قالب همان دوره هاي آموزش گنجانده مي شود و از سوي اساتيد آموزش داده مي شود اين موارد باعث مي شود تا هم علاقمندي بيشتر باشد و هم ادامه روند آموزش بهتر و اصولي تر پيش برود اصولا براي آموزش موسيقي خيلي دقيق نمي توان سن خاصي را تعيين كرد چرا كه استعداد موسيقي در افراد مختلف مي تواند بسيار متفاوت باشد و بسيار پيش آمده كه دو نفر در يك سن معين توانايي هاي موسيقايي بسيار متفاوتي از خود نشان داده اند به همين خاطر اساتيد موسيقي قبل از تعيين سن سعي مي كنند تا كلاس را ارزيابي نمايند و بر اساس خود فرد در مورد شروع و نحوه آموزش موسيقي نظر دهند.


خلاصه و جمع بندي


در نظر داشته باشيد كه اين گفته‌ها تنها هدايت‌گر شما است و انتظارات شما از فرزندتان بستگي به خود او و معلم او خواهد داشت. نكته مهمي كه از اين نوشتار بايد يادتان بماند اين است كه كسب تجربه‌هاي موسيقايي توسط فرزند شما در سنين خردسالي از اهميت بسيار زيادي در فرايند شكل‌گيري مهارت‌هاي موسيقايي او برخوردار است؛ درست مانند دوچرخه‌سواري يا آموختن يك زبان، اين مهارت‌ها نيز در سنين بالاتر قابل يادگيري هستند اما كودك شما براي تبديل شدن به يك نابغه‌ي موسيقايي، به اين فعاليت‌ها و كسب تجربه‌ها در سنين خردسالي نيازمند است.



پیانو یکی از ابزارهای موسیقی است که برای مبتدیان بسیار مناسب است، زیرا دارای ویژگی‌هایی است که در فرآیند یادگیری بسیار کمک کننده هستند. اولین ویژگی اصلی پیانو برای مبتدیان، تنظیم آسان کلیدها و کلاویه‌ها است. این ویژگی باعث می‌شود که مبتدیان بتوانند به راحتی از کلیدها برای تولید صداهای مختلف استفاده کنند، بدون اینکه نیازی به تنظیمات پیچیده داشته باشند. علاوه بر این، پیانو دارای ساختار منظمی است که به مبتدیان کمک می‌کند الگوهای موسیقی را به راحتی فرا بگیرند و درک کنند.

https://saziha.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88/%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b9.html

ویژگی دیگری که پیانو را برای مبتدیان مناسب می‌کند، وجود صداهای متنوع است. این ابزار موسیقی قابلیت تولید صداهای مختلف با تفاوت در ارتفاع و تندی را دارد که این به مبتدیان کمک می‌کند تا به تفاوت‌های بین نت‌ها و آکوردها آگاه شوند و با تمرین و تلاش، مهارت‌های موسیقی خود را بهبود بخشند. همچنین، پیانو به دلیل وجود کلاویه‌های مشخص و الگوی منظم، به مبتدیان کمک می‌کند تا الگوهای موسیقی را بهتر درک کنند و با تمرین، مهارت‌های خود را در زمینهٔ نت‌نوازی و ترکیب آکوردها بهبود بخشند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.